Marlous Dwars

”Tegenwoordig staan er twee tafels tussen ons in”

 

Marlous Dwars

Ambulant medewerker bij HVO-Querido

3 december 2020

 

Ik stap het kantoor binnen, desinfecteer mijn handen en plaats mijn mondkapje. Ik kan maar moeilijk wennen aan de mondkapjes op kantoor en de looproutes in het gebouw. Sinds drie jaar werk ik voor HVO- Querido als ambulant hulpverlener. In de afgelopen jaren ben ik al tientallen, al niet honderden malen het kantoor binnen gelopen maar het voelt anders dan normaal. Door de afzettingen en lege plekken voelt het onpersoonlijk. Ik mis de gezelligheid van collega’s en de korte overlegmomenten. Doordat iedereen in principe thuis werkt moet alles telefonisch. Tussen de huisbezoeken door zagen wij elkaar op kantoor om even te kunnen overleggen of op te laden na een moeilijk gesprek. Ondanks dat ik mijn collega’s altijd kan bellen merk ik dat de overlegmomenten door de fysieke afstand minder zijn geworden.

 

Voor de afspraak met mijn cliënt heb ik onze vergaderruimte gereserveerd. Door de maatregelen gaan wij automatisch aan de andere kant van de tafel zitten. De tafel bestaat uit drie losse delen. Door de grote fysieke afstand voelt het gesprek afstandelijk en enigszins ongemakkelijk aan. Ik spreek dit gevoel uit en hij geeft aan dit ook te ervaren waarna wij van drie tafels twee maken. Het uitspreken van dit gevoel zorgt er direct voor dat de afstand kleiner wordt.

 

Na het gesprek op kantoor lopen wij samen naar zijn nieuwe woning, hij zit nog midden in zijn verhuizing. In zijn woning zijn drie vrienden aan het klussen. Allen op gepaste afstand. Ik spreek uit dat ik blij ben om te zien dat iedereen zich aan de 1.5 meter afstand houdt. Hij kijkt op en zegt: ” alleen samen krijgen wij dit virus onder controle mevrouw”. Enigszins verbaasd door de nagalmende woorden van Mark Rutte loop ik even later weer naar buiten.

 

In elk gesprek komt het onderwerp corona naar voren. Ik heb gemerkt dat de vraag ‘hoe gaat het met je?’ de afgelopen maanden nog belangrijker is geworden. Het wordt steeds zichtbaarder dat het minimaliseren van (sociale) contacten en activiteiten invloed heeft op de mentale gezondheid van onze cliënten. Geregeld vertellen cliënten dat zij zich door de huidige situatie eenzaam voelen en/ of zijn of haar depressieve klachten weer op de voorgrond treden.

Met mijn cliënten heb ik afgesproken dat ik, vaker dan normaal, even met hen bel of whatsapp om te vragen hoe het gaat. En terwijl ik dit schrijf realiseer ik mij dat dit ook voor mijn eigen geruststelling is.

Update


Waar kan je terecht voor (gratis) hulp en coaching in Coronatijd? Naar overzicht