Mentaal fit tijdens thuiswerken

Van overleven naar opbloeien:
zo werk je thuis tijdens de Coronacrisis

 

Thuiswerken. Voor veel mensen inmiddels al een paar weken verplichte kost. Hoe zorg je ervoor dat je gemotiveerd en creatief blijft in deze nieuwe situatie? En ook erg belangrijk: hoe blijf je mentaal fit?
Nikki Blom van Arbobutler geeft -speciaal voor Thrive, waarvoor hartelijk dank!- tips en handvatten.  
Nikki: “Mensen ervaren deze situatie heel verschillend. Sommigen kampen met onzekerheid over bijvoorbeeld baanbehoud. Ook ervaren mensen minder autonomie en verbondenheid. En wat dacht je van een evenwichtige werk-privé balans? Als je thuis werkt, kan die snel balans wel ’s zoek zijn…”

 

Zes tips:

 

1. Met stip op één: zorg goed voor jezelf

Geef jezelf de tijd om je aan te passen aan de nieuwe situatie. Lukt niet alles zoals je in gedachten had? Merk je dat je vermoeider bent dan je had verwacht? Dat is niet erg. Accepteer het. Bedenk welke dingen er goed gingen die dag en waar je morgen beter mee om kunt gaan. Het helpt om hierbij te denken aan de Cirkel van Invloed en Betrokkenheid van Covey. Waar heb jij invloed op en kan je verandering in brengen? Een aanpassing doen aan je werkplek, de indeling van je werkdag of  het contact met je collega’s zijn voorbeelden waar je zelf invloed op hebt en verandering in kunt brengen. Maar op de maatregelen die door de overheid genomen worden heb je bijvoorbeeld geen invloed. Of op wat deze Coronacrisis met de economie zal doen. Probeer je daar dan ook niet te veel tegen te verzetten of invloed op uit te oefenen. Dat zal je veel energie kosten en uiteindelijk weinig opleveren.

 

Probeer uit en onderzoek welke manier van omgaan met deze situatie goed bij jou past. Praat erover met collega’s en deel tips met elkaar. Over een paar weken heb je hoe dan ook jezelf en je omgeving beter leren kennen! Wie weet is dit voor jou het begin van een andere werkstijl, die beter bij jou, je thuissituatie of de keuzes in je werk past.

 

2. Structuur en regelmaat

Behandel een dag thuiswerken als een normale werkdag. Zet je wekker op dezelfde tijd, kleed je aan en ontbijt zoals je normaal ook zou doen. Vervolgens ga je aan de slag. Probeer te werken op een plek waar je niet snel afgeleid wordt. Als het mogelijk is, vermijd dan te werken in de woonkamer. Dat kan je afleiden en je focus richten op huishoudelijke klussen die nog gedaan moeten worden. Creëer een werkplek in een afgezonderde kamer. Heb je een werkkamer thuis? Ideaal!

 

Vervolgens is het belangrijk om een goed werkplan te hebben. Baken je tijd af en stel de taken voor die dag op, zodat duidelijk is waar je mee aan het werk gaat. Houd voldoende pauzes en zorg dat je dan ook even weg bent van je werkplek. En stop op tijd. Doordat je privésituatie en werksituatie meer verstrengeld zijn dan normaal, is de valkuil dat je maar door blijft gaan. Zorg dat je na werktijd ruimte hebt voor sport, beweging en zeker ook ontspanning. Kijk die serie waar je verslaafd aan bent, lees een goed boek, (video)bel met vrienden en familie (opa/oma!). Door voldoende tijd voor jezelf in te bouwen, zorg je er ook voor dat je de volgende ochtend weer fris begint.

 

Waar je normaal afleiding van collega’s en het kantoorleven ervaart, is dat nu weggevallen. Onderzoek wijst uit dat als je met volle focus kunt werken, je ook efficiënter bent en hetzelfde werk in 6 uur kunt verrichten. Bedenk je dan ook dat het lastig zal zijn om de volledige 8 uur productief te werken. Gun jezelf dus die extra lunchwandeling om later weer geconcentreerd door te kunnen gaan.

 

3. Je staat er niet alleen voor!

Eén van de dingen dat je waarschijnlijk zal missen door het thuiswerken, is het contact met je collega’s. Waar je normaliter elke dag wel een praatje maakt, zal je elkaar in deze situatie meer moeten opzoeken. Bedenk je dat iedere collega hier tegenaan zal lopen en zoek contact met elkaar. Organiseer met je collega’s videomeetings, niet alleen om werkbesprekingen te doen, maar ook om af en toe even bij te praten en te checken hoe het met iedereen gaat. Daarnaast een leuke tip: plan een online VrijMiBo op vrijdagmiddag om de week gezellig af te sluiten!

 

4. Verwachtingen binnen je team

De fysieke afstand zorgt onvermijdelijk voor een andere manier van in contact staan met elkaar. Dat kan ervoor zorgen dat werkafspraken minder duidelijk zijn. Wie pakt wat op en wat kan je in deze situatie van een ander verwachten? Blijf open en duidelijk communiceren en organiseer bijvoorbeeld elke maandag een weekstart met het team. Dit helpt de taken te definiëren en de verbinding met elkaar te behouden.

 

5. Blijf gezond en actief

In plaats van de fietstocht naar werk, je wandeling naar de trein of kantoor, hoef je nu je huis niet uit te gaan om te starten met je werkdag. Dit brengt voordelen met zich mee (tijdswinst!) maar ook nadelen. Je mist een stukje beweging, buiten zijn, activiteit. Zorg er daarom voor dat je elke dag een moment van ontspanning en beweging inbouwt. Ga bijvoorbeeld eens een rondje hardlopen voor je aan je werkdag begint. Doe thuis de fitnessoefeningen die je normaliter in de sportschool doet. Maak een wandeling of fietstocht. Dit kan ook meteen je sociale activiteit zijn, als een vriend(in) op gepaste afstand met je meegaat. Je zal echt merken dat dit je helpt om positiever met deze situatie om te gaan.

 

6. Ergonomisch verantwoord

Thuiswerken kan fysieke ongemakken met zich meebrengen. Veel mensen werken aan de keukentafel of een oud bureau dat niet goed op hun lichaam staat afgesteld. Zorg er in ieder geval voor dat je laptop op ooghoogte staat. Heb je geen laptopstandaard? Leg dan een stapel boeken onder je laptop. Je armen zouden in 90 graden moeten zijn met de tafel waar je aan werkt. Het helpt om een los toetsenbord en een muis te gebruiken, zodat je je schouders tijdens het werken kunt ontspannen en niet omhoog hoeft te trekken. Is je tafel te hoog? Zorg er dan voor dat je zelf hoger komt te zitten, bijvoorbeeld door een stapel kussens op je stoel te leggen.

 

Ook heel belangrijk: afwisseling! Sta in ieder geval ieder uur even op om wat te drinken te pakken, je huisdier te aaien of lopend door huis te bellen. Je kunt ook een paar stretchoefeningen doen.

 

Aan de slag

Nikki: “We hopen dat deze tips je helpen om te gaan met de situatie. Zorg goed voor jezelf, blijf in contact met elkaar en geef bij de mensen in je omgeving aan wat je nodig hebt of waar je zorgen over hebt. Je staat er niet alleen voor!”

 

Voor meer informatie, tips en ideeën, kijk op website van arbobutler https://www.arbobutler.nl/corona

 

Meer over mentale gezondheid? 

 

Naar overzicht van initiatieven en hulp

 

Volg Annemiek Lely en haar leven thuis in quarantainetijd

 

Volg de online training ‘Thuiswerken tijdens de Coronacrisis’

 

‘Ik ben de hele tijd moe, is dat normaal?’

 

‘Gevoelens van onzekerheid. Hoe houd je je staande?’

 

Update


Waar kan je terecht voor (gratis) hulp en coaching in Coronatijd? Naar overzicht