*/ ?>

Thrive Amsterdam start campagne tegen winterdip: Lichtpuntjes in de winter

Op donderdag 21 december zal wethouder Scholtes het startschot geven voor de GGD wintercampagne “Lichtpuntjes in de Winter” tijdens de Nieuw-West Winter Jaarmarkt op Plein ’40-’45. De campagne, geïnitieerd door het GGD-programma Thrive Amsterdam mentaal gezond, heeft als doel steun te bieden aan Amsterdammers die zich eenzaam voelen in de wintermaanden.

 

In Amsterdam ervaart 23% van de Amsterdammers een gevoel van eenzaamheid gedurende de winter. Met de overhandiging van een lichtpuntje in de vorm van een theelichtje nodigt Thrive Amsterdammers uit om een lichtpuntje te zijn voor hen die zich eenzaam voelen of last hebben van een winterdip. Een vriendelijk gebaar, een bemoedigend woord, of simpelweg de tijd nemen om te luisteren kan een wereld van verschil maken.

 

De markt op
De campagne loopt van 21 december tot 28 februari. Een team van Thrive staat in deze periode in elk stadsdeel op een markt of bij een winkelcentrum om lichtpuntjes uit te delen. Zij gaan in gesprek met, lichten de campagne toe en doen een beroep op mensen of zij een lichtpuntje kunnen zijn voor anderen of zelf behoefte hebben aan een lichtpuntje.

 

Krachtig signaal
Alexander Scholtes, wethouder Zorg: “De Nieuw-West Winter Jaarmarkt niet alleen een feestelijke gelegenheid maar ook een krachtig signaal voor saamhorigheid. Thrive wil in Amsterdam sterke wijken creëren waar Amsterdammers, die te maken hebben met mentale uitdagingen, steun vinden in hun eigen buurt.” In deze wintermaanden roepen we alle Amsterdammers op om een lichtpuntje te zijn voor elkaar. Laten we elkaar opzoeken, uitnodigen voor een wandeling of een drankje, en ons lichtpuntje doorgeven aan iemand die het nodig heeft.”

 

De campagne wordt ondersteund door het gedicht Lichtpuntjes: