Start campagne

Start Amsterdamse campagne tegen stress en eenzaamheid in coronatijd

 

 

De gemeente Amsterdam start met haar partners 30 juni een campagne over mentale gezondheid. Deze campagne genaamd ‘Op ’t eerste gezicht’, richt zich vooral op Amsterdammers tussen de 18 en 35 jaar, die in deze coronatijd worstelen met een (lichte) vorm van mentale problemen en een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Met de campagne wil Amsterdam niet alleen het gesprek over mentale gezondheid op gang helpen, maar ook concrete handvaten bieden, waarmee jonge Amsterdammers zelf aan de slag kunnen.

 

Wethouder Simone Kukenheim (zorg): “Uit recent onderzoek blijkt dat een kwart tot een derde van de Nederlanders in deze coronatijd angstiger, somberder, gestrester of eenzamer is. De drempel om over dit soort mentale klachten te praten of om hulp te zoeken is helaas voor veel mensen nog steeds hoog. Als het gaat om fysieke gezondheid, zoals een gebroken been, dan zijn mensen daar heel open over. Als het echter gaat om je mentale gezondheid heerst er helaas een taboe. Zie ook de sociale media-kanalen waar grappige filmpjes, mooie selfies en inspirerende quotes gepost worden. Achter al deze ups schuilen helaas ook veel downs die niet gedeeld worden, terwijl juist kwetsbare en openhartige berichten in deze tijd het verschil kunnen maken. Met deze campagne hopen we dit taboe te doorbreken.”

 

De coronacrisis heeft een grote invloed op hoe mensen zich voelen, blijkt uit lopend onderzoek van het RIVM, GGD/GHOR en de GGD’en. In het onderzoek wordt op vier verschillende momenten gevraagd hoe mensen de coronamaatregelen beleven. Uit de tweede, meest recente rapportage (mei 2020) blijkt dat één op de zes deelnemers uit Amsterdam zich ernstig eenzaam voelt. Acht op de tien deelnemers mist het om vrienden of familie in het echt te zien. Een kwart tot een derde van de deelnemers zegt dat zij in vergelijking met de periode voor de coronamaatregelen, meer last hebben van psychosociale klachten, zoals slaapproblemen, angst en somberheid.

 

In de campagne die de gemeente Amsterdam nu met haar partners gaat starten, zijn foto’s te zien van jonge Amsterdammers met wie het ogenschijnlijk goed gaat. In korte voice-memo’s vertellen ze openhartig over hoe het écht met ze gaat. Sommige Amsterdammers vertellen dat ze slecht slapen of zich vanwege corona zorgen maken over hun ouders. Bij elk probleem wordt ook gewezen op passende tips, hulplijnen en cursussen die gratis beschikbaar zijn in Amsterdam. Dit online en offline aanbod is verzameld op www.corona.thriveamsterdam.nl . De campagne zal verspreid worden via social media.

 

Aan de campagne doen zowel onbekende als bekende Amsterdammers mee. Zo vertelt stadsvlogger Doke Hoekstra dat ze vanwege de burn-out die ze heeft gehad, soms bang is weer te hard van stapel te lopen nu er weer meer mag. Filmmaker en muzikant Yve Baya zegt het moeilijk te vinden rust en balans te vinden omdat het bij hem altijd alles of niets is.

 

De campagne wordt op 30 juni op 16 uur officieel afgetrapt tijdens het Webinar ‘Hey daar, ben je ok‘. Wethouder Simone Kukenheim gaat daarbij in gesprek met de jonge Amsterdammers Morena en Saad, Levi van Dam van Garage 2020, jongerenwerker Omar Tissoudali, Deborah Reesink van MIND Young Academy en de aanwezige online bezoekers. Tijdens deze middag bespreken ze hoe het met hen gaat en of ze een steuntje in de rug nodig hebben.

Jongeren, jongerenwerkers en andere geïnteresseerden zijn van harte uitgenodigd om aanwezig te zijn tijdens de webinar ‘Hey daar, ben je ok’.

 

Update


Waar kan je terecht voor (gratis) hulp en coaching in Coronatijd? Naar overzicht