*/ ?>

Opbrengst van de campagne ‘Op het eerste gezicht’

In juni werd de eerste social media campagne van Thrive Amsterdam Mentaal Gezond gelanceerd. De campagne ‘Op het eerste gezicht’ deelt verhalen van jongeren over hoe het écht met hun gaat. Er wordt een frisse foto getoond waarin het op het eerste gezicht lijkt of het goed gaat, echterkent iedereen ook periodes waarin het minder goed gaat. De twaalf jongeren vertellen over hun angsten, somberheid, slaapklachten en stressklachten. De campagne heeft daarmee als doel het taboe rondom mentale gezondheid te doorbreken en concrete handvatten aan te reiken waarmee jongeren zelf aan de slag kunnen gaan. Juist nu in corona tijd.

 

Hartverwarmende reacties

In samenwerking met jongeren, bureau Hammerfest en de Gemeente Amsterdam is de campagne ontworpen. Het resultaat zijn lichte, frisse beelden. Want ‘het is ook ok, om je niet ok te voelen’. De voice-memo’s bij de beelden zijn de echte verhalen van de jongeren. De oprechtheid en openheid van de beelden voelden de Amsterdammers ook. We kregen mooie reacties van jongeren, maar ook van professionals. Er kwamen reacties van verbaasde kennissen van jongeren: ‘heb jij daar ook last van?’ tot ‘wat goed dat je hier open over bent’. Veel jongeren herkenden zich ook in de verhalen. De reacties leverden bijzondere gesprekken op. Via de website hebben zelfs een aantal mensen hun hulp om mee te werken aan Thrive aangeboden.

 

In de media

Na het lanceren van het persbericht kwamen de campagne en website in het nieuws. Zo stond er een mooi, groot artikel in het Parool. AT5 heeft naast een artikel een video gemaakt. In de video vertellen Morgaine El-Mahdi en Yve Baya waarom ze meedoen aan de campagne. Ook nu.nl plaatste een bericht online.

 

De resultaten

De eerste fase van de campagne stond in het teken van de verhalen van de jongeren. In de tweede fase van de campagne werd toegevoegd wat je kunt doen om jezelf te helpen. Er werd verwezen naar de website corona.thriveamsterdam.nl. Op deze site hebben wij het preventief hulp aanbod overzichtelijk geplaatst van diverse aanbieders uit de regio Amsterdam. Voorwaarde was dat het hulpaanbod kosteloos en zo laagdrempelig mogelijk is. De campagne heeft meer dan 700.000 mensen bereikt en meer dan 1,6 miljoen views. Een enorm aantal waar wij ontzettend trots op zijn. De website http://corona.thriveamsterdam.nl heeft meer dan 6000 unieke bezoekers gehad, waarvan de meeste uit Noord Holland kwamen. De meest bekeken pagina’s gaan over tips, vlogs en zelfhulp. Ook in de komende maanden blijven we de website onder de aandacht brengen. Help je ons mee?