*/ ?>

Ondernemer? Last van stress? De Gesprekslijn helpt je verder!

Speciaal voor ondernemers die kampen met mentale problemen door de coronamaatregelen is de Gesprekslijn voor ondernemers. Ondernemers kunnen er terecht voor drie gratis gesprekken. IN samenwerking met Thrive is een routekaart ontwikkeld voor de Ondernemers-adviseurs waardoor ze de mensen op een goede wijze verder kunnen helpen en doorverwijzen. Ook naar de Gesprekslijn,

 

Drie verhalen van en over ondernemers

 

Stukadoor – De impact als opdrachten wegvallen

Een adviseur vertelt: “Eind september had ik contact met de eigenaar van een stukadoorsbedrijf. Vanwege de maatregelen waren opdrachten uiteindelijk ingetrokken. Maanden moest hij van een zeer laag inkomen leven. Er ontstonden schulden. Zijn gezin viel in deze periode uit elkaar. Dat heeft enorme impact gemaakt op zijn leven. Door de schuldenproblematiek en de gezinssituatie had hij het zwaar. Hij had veel stress en angstklachten en schaamde zich om erover te praten. Tijdens het gesprek met mij voelde hij zich gelukkig op zijn gemak en bracht dit onderwerp ter sprake.

Zelf ben ik niet zo lang geleden begonnen met het werken op deze afdeling. Ik vind het belangrijk dat ik zelf goed weet waar ik mensen naar doorverwijs. Daarom belde ik eerst zelf de Gesprekslijn. Ik werd direct geholpen door een fijne medewerker die echt de tijd nam om mij meer te vertellen over de hulpverlening en welke organisatie betrokken zijn. Dat gaf mij een goed gevoel. Ik heb de klant teruggebeld en uitgelegd dat hij voor ondersteuning daar direct terecht kan. Hij zou gaan bellen. Ik hoop van harte dat hij dit gedaan heeft!”

 

ICT bedrijf  –  Schulden en long Covid zorgen voor onzekere toekomst

Een andere adviseur sprak onlangs een ondernemer die al ruim 10 jaar een goedlopend ICT bedrijf heeft. Voor corona had hij volop opdrachten en kon hij prima leven van de winst. Tijdens corona liepen de opdrachten terug en heeft hij zelf te kampen gekregen met long Covid. Hij boorde eerst zijn financiële reserves aan, toen die op waren, heeft hij Tozo aangevraagd. Dit is niet voldoende om zijn kosten te voldoen, en voor het eerst in zijn leven heeft hij schulden opgebouwd. Meneer ervaart veel stress door deze nieuwe realiteit en voelt zich kwetsbaar door zijn zwakkere gezondheid als gevolg van long covid. Hij slaapt slecht en heeft last van paniekaanvallen door de onzekere toekomst. Dit belemmert hem om nieuwe klanten te werven. Post opent hij niet meer, omdat dit zijn stress alleen maar aanwakkert.
Gelukkig is deze mijnheer aangemeld bij het buurtteam om hulp te krijgen bij zijn post, het terugkrijgen van overzicht en hulp bij zijn schulden.

 

Klusbedrijf – Neerwaartse spiraal

Een eigenaar van een klusbedrijf scheidde net voordat de coronacrisis begon.  Hij is het huis uit gegaan en nam door woningnood intrek in de opslagbox van zijn bedrijfsspullen. De post bleef op zijn oude adres komen en kreeg hij zodoende niet onder ogen. De scheiding had grote impact op hem. Mentaal ging het zodanig bergafwaarts dat het hem niet meer lukte om te werken. Door gebrek aan inkomsten en overzicht, ontstonden er snel schulden. Hij verkocht zijn bus verkocht om iets van inkomsten te hebben. Hierdoor werd het echter nog lastiger om klanten te bereiken. Uiteindelijk heeft hij Tozo en Bbz ontvangen nadat hij zich bij de Screeningsbalie heeft ingeschreven. Hij krijgt nu hulp van het buurtteam bij zijn schulden. Door zijn depressie ziet hij echter zelf weinig uitwegen uit zijn situatie. Ik hoop van harte dat hij ook hier snel hulp voor kan krijgen.”

 

Meer informatie over de Gesprekslijn voor ondernemers

 

Lees ook het verhaal van Jerry en hoe hij door een moeilijke periode in zijn leven er weer bovenop kwam