Er zijn voor een ander

Het thema van de Amsterdamse Week van de Mentale Gezondheid is dit jaar Samen020: hoe kan je iets voor een ander betekenen? Er is niks fijners dan weten dat er iemand voor je klaarstaat op het moment dat je dat nodig hebt. Vanuit de psychologie is verbondenheid een belangrijk aspect van de zelfontwikkeling van een persoon. Sociale banden hebben daarom dus ook een positief effect op de mentale gezondheid van een ander. Maar hoe kun je er nog goed voor een ander zijn? Met name op het gebied van mentale gezondheid?

Sociale steun

Onder sociale steun verstaan wij steun die wij krijgen vanuit de relaties die wij hebben met de mensen uit onze omgeving. Dit kan een partner zijn, een vriend of zelfs de buurvrouw/buurman. Volgens hoogleraar en neuropsychiater Theo Compernolle brengt sociale steun een van de belangrijkste factoren om stress tegen te gaan. Sociale steun verhoogt namelijk de veerkracht en heeft een positief effect op hoe iemand omgaat met stressvolle situaties. Een gebrek aan sociale steun kan namelijk niet alleen zorgen voor een verhoging in stress, het bevordert zowel lichamelijke als mentale klachten en vertraagt het herstel hiervan.

 

Sociale steun wordt door onderverdeeld in twee categorieën, namelijk: emotionele steun en praktische steun. Wat houden deze twee begrippen in en hoe kun je deze toepassen in je dagelijks leven?

 

Om te beginnen is het belangrijk om te weten waar de ander behoefte aan heeft. Ga daarom het gesprek gaan om deze behoeftes op te halen. Zo kun je hier goed op inspelen en de juiste steun bieden.

 

Met emotionele steun wordt er ingegaan op de steun die je iemand kan bieden als het gaat om emotionele behoeftes. Dat kun je op de volgende manieren doen:

–          De persoon laten weten dat je om hem of haar geeft

–          De persoon laten weten dat je van hem of haar houdt

–          Waardering uitspreken over de ander

–          Een schouder bieden om op uit te huilen

–          Een arm om de ander heen slaan wanneer hier behoefte aan is

 

Praktische steun is vooral gericht hulp die je een ander kunt bieden in de vorm van handelingen. Denk hierbij aan:

–          Het geven van goede raad of gevraagd advies

–          Een luisterend oor bieden

–          Financiële hulp bieden

–          Koken voor een ander

–          Boodschappen doen voor een ander

 

Heb je behoefte aan nog meer tips en tricks? Lees gerust de andere artikelen op thriveamsterdam.nl