Tips mentale gezondheid

In deze bijzondere tijd is het belangrijk goed voor jezelf en anderen te zorgen. Zorgen voor je mentale gezondheid is net zo belangrijk als voor je fysieke gezondheid. Als je je goed voelt, helpt dat je om beter om te gaan met de uitdagingen en onzekerheid van deze tijd.

 

Acht tips

  • Zoek en lees informatie van betrouwbare bronnen en beperk de tijd dat je met het nieuws bezig bent.
  • Zorg goed voor jezelf door thuis een vaste dagindeling aan te houden.
  • Zorg voor voldoende ontspanning en plezier. (Doe bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen of leer jezelf iets nieuws aan).
  • Houd vast aan punten van hoop en probeer positief te denken. (Bedenk bijvoorbeeld iedere dag waar je dankbaar voor bent).
  • Laat dingen waar je geen invloed op hebt los. En erken je gevoelens.
  • Blijf in beweging, slaap goed. (En zoek tips en oplossingen als slapen moeilijk is).
  • Vraag om professionele hulp als je merkt dat dat nodig is.
  • Zoek contact met anderen. Zorg goed voor elkaar. Probeer te helpen of te ondersteunen. Praat erover met de kinderen. Geef elkaar de ruimte.

 

Mentale gezondheid

 

Meer tips en ervaringen?
Ga naar overzicht

Volg ons op Instagram

Volg de serie Bankpraat en zie hoe andere Amsterdammers omgaan met hun mentale gezondheid

 

Heb jij ook een tip om mentaal gezond te blijven? Iets wat je helpt of waarmee je anderen ondersteunt? Laat het ons weten op instagram of via thriveamsterdam@ggd.amsterdam.nl.

Update


Waar kan je terecht voor (gratis) hulp en coaching in Coronatijd? Naar overzicht